W tym numerze zajmiemy się właśnie Społeczną Inspekcją Pracy. Jest to bardzo ważny organ funkcjonujący w zakładzie pracy. 

Instytucja społecznego inspektora pracy została wprowadzona przez ustawodawcę w celu systematycznej poprawy stanu bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zapewnienia związkom zawodowym niezbędnych warunków do sprawowania skutecznej kontroli przestrzegania przepisów prawa pracy. 

Społeczna Inspekcja Pracy działa na podstawie Ustawy z dnia 24 czerwca 1983 r. o społecznej inspekcji pracy. Jest służbą społeczną pełnioną przez pracowników, mającą na celu zapewnienie przez zakłady pracy bezpiecznych i higienicznych warunków pracy oraz ochronę uprawnień pracowniczych określonych w przepisach prawa pracy.

Społeczna inspekcja pracy reprezentuje interesy wszystkich pracowników w zakładach pracy i jest kierowana przez zakładowe organizacje związkowe.

I to jest bardzo ważna kwestia warta zapamiętania. Niezależnie do jakiego związku zawodowego należy Sipowiec, czy jakie ma sympatie związkowe - reprezentuje on wszystkich pracowników! Tych, którzy są w związku i tych, którzy uzwiązkowieni nie są.

 

SIP ma być organem apolitycznym! Niestety, często rzeczywistość bardzo rozmija się z ustawą, co jest przykre.

 

Społeczną Inspekcję Pracy w zakładzie pracy tworzą:

1. zakładowy społeczny inspektor pracy – dla całego zakładu pracy;
2. oddziałowi (wydziałowi) społeczni inspektorzy pracy – dla poszczególnych oddziałów (wydziałów);
3. grupowi społeczni inspektorzy pracy – dla komórek organizacyjnych oddziałów (wydziałów).
Zakładowe organizacje związkowe dostosowują organizację społecznej inspekcji pracy do potrzeb wynikających ze struktury zakładu pracy.


Społeczni Inspektorzy Pracy mają prawo:

  1. kontrolować stan budynków, maszyn, urządzeń technicznych i sanitarnych oraz procesy technologiczne z punktu widzenia bezpieczeństwa i higieny pracy;
    2. kontrolować przestrzeganie przepisów prawa pracy, w tym postanowień układów zbiorowych i regulaminów pracy, w szczególności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, uprawnień pracowników związanych z rodzicielstwem, młodocianych i osób niepełnosprawnych, urlopów i czasu pracy, świadczeń z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych;
    3. uczestniczyć w kontroli przestrzegania w zakładzie pracy przepisów dotyczących ochrony środowiska naturalnego;
    4. brać udział w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy, zgodnie z przepisami prawa pracy;
    5. brać udział w analizowaniu przyczyn powstawania wypadków przy pracy, zachorowań na choroby zawodowe i inne schorzenia wywołane warunkami środowiska pracy oraz kontrolować stosowanie przez zakłady pracy właściwych środków zapobiegawczych;
    6. uczestniczyć w przeprowadzaniu społecznych przeglądów warunków pracy;
    7. opiniować projekty planów poprawy warunków bezpieczeństwa i higieny pracy i planów rehabilitacji zawodowej oraz kontrolować realizację tych planów;
    8. podejmować działania na rzecz aktywnego udziału pracowników zakładów pracy w kształtowaniu właściwych warunków bezpieczeństwa i higieny pracy oraz oddziaływać na przestrzeganie przez pracowników przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy;
    9. wykonywać inne zadania określone w ustawie i w przepisach szczególnych.

 

Społecznym inspektorem pracy może być pracownik danego zakładu pracy, który jest członkiem związku zawodowego i nie zajmuje stanowiska kierownika zakładu pracy lub stanowiska kierowniczego bezpośrednio podległego kierownikowi zakładu.

Zakładowe organizacje związkowe mogą postanowić, że społecznym inspektorem pracy może być również pracownik zakładu niebędący członkiem związku zawodowego.

Społeczny inspektor pracy powinien posiadać niezbędną znajomość zagadnień wchodzących w zakres działania społecznej inspekcji pracy. Zakładowy społeczny inspektor pracy powinien posiadać co najmniej pięcioletni staż pracy w branży, do której zakład należy, i co najmniej dwuletni staż pracy w danym zakładzie, a oddziałowy lub grupowy społeczny inspektor pracy – co najmniej dwuletni staż pracy w tej branży i co najmniej jeden rok pracy w danym zakładzie.

Co ważne, stanowisko inspektora pracy jest kadencyjne. Społecznych Inspektorów Pracy powołują i odwołują pracownicy zakładu pracy na okres 4 lat , w wyborach zakładowych. 

Zakład pracy nie może wypowiedzieć ani rozwiązać umowy o pracę z pracownikiem pełniącym funkcję społecznego inspektora pracy w czasie trwania mandatu oraz w okresie roku po jego wygaśnięciu, chyba że zachodzą przyczyny uzasadniające rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia. W takim wypadku rozwiązanie umowy o pracę może nastąpić po uprzednim uzyskaniu zgody statutowo właściwego organu zakładowej organizacji związkowej.

Ta sama zasada odnosi się do warunków pracy i płacy - na niekorzyść społecznego inspektora pracy.


Zakład pracy jest zobowiązany zapewnić społecznym inspektorom pracy odpowiednie warunki realizacji ich zadań. Koszty związane z działalnością społecznej inspekcji pracy ponosi zakład pracy.


Społeczni inspektorzy pracy powinni wykonywać swoje czynności w zasadzie poza godzinami pracy. W razie konieczności wykonywania swoich czynności w godzinach pracy lub uczestniczenia w naradach i szkoleniach społeczni inspektorzy pracy zachowują prawo do wynagrodzenia.

W razie znacznego obciążenia zadaniami wynikającymi z pełnienia funkcji społecznego inspektora pracy kierownik zakładu pracy na wniosek zakładowych organizacji związkowych może ustalić miesięczne wynagrodzenie zryczałtowane do wysokości nieprzekraczającej wynagrodzenia za 30 godzin pracy osoby pełniącej funkcję społecznego inspektora pracy. W szczególnie uzasadnionych wypadkach kierownik zakładu pracy może podwyższyć wynagrodzenie do wysokości nieprzekraczającej wynagrodzenia za 60 godzin pracy.

Społeczni inspektorzy pracy współdziałają z Państwową Inspekcją Pracy i innymi organami nadzoru i kontroli warunków pracy. PIP udziela pomocy społecznej inspekcji pracy w realizacji jej zadań, w szczególności przez poradnictwo prawne, specjalistyczną prasę oraz szkolenie.

Inspektorzy pracy PIP przeprowadzają kontrole z wykonania zaleceń i uwag społecznych inspektorów pracy.

Co ważne!

Na umotywowany wniosek zakładowego społecznego inspektora pracy, uzgodniony z zakładowymi organizacjami związkowymi, dotyczący spraw zagrożenia zdrowia i życia pracowników, inspektorzy pracy Państwowej Inspekcji Pracy przeprowadzają kontrole oraz wszczynają postępowanie w sprawach o wykroczenia przeciwko prawom pracownika.

Jak więc widzimy, Instytucja Społecznego Inspektora Pracy jest bardzo ważną instytucją stojącą na straży szeroko rozumianego prawa pracy, BHP i innych kwestii pracowniczych. SIP powinna być instytucją zaufania publicznego, prawną linią obrony między działaniami pracodawcy a pracownikami. SIP powinien być tamą przeciwko wszelkim symptomom wyzysku pracowników, przeciwko bezprawiu i omijaniu przepisów BHP.

Dla związków zawodowych działających w zakładzie SIP powinien być najważniejszym organem, z którym te ZZ współpracują, szeroko, na różnych polach współpracy. 

Na koniec pragnę Państwa zachęcić, zarówno działaczy związków zawodowych, jak i zwykłych pracowników, do kandydowania w wyborach na Społecznego Inspektora Pracy. A także do aktywnego uczestniczenia w wyborach na to ważne stanowisko.

To od was, pracowników, zależy kogo wybieracie w wyborach, kto będzie pełnił tą arcyważną funkcję w zakładzie pracy. Wybierajcie mądrze!!!

Osoba wybrana będzie o was i wasze warunki pracy walczyć w zakładzie 4 lata. Warto to zapamiętać. 

Na koniec pozdrawiam Państwa serdecznie i jak zwykle ze związkowym pozdrowieniem! Trzymajcie się!


 


 

Zgłoś problem

Jeśli masz problem w swoim miejscu pracy, chciał(a)byś poprosić o poradę z zakresu prawa pracy -
napisz do nas!

Na listy, na łamach portalu, w rubryce Poradnik Związkowca odpowiada jej autor.

Tomasz Rollnik jest związkowcem od 2006 r., przez 7 lat przewodniczył zakładowej komisji WZZ "Sierpień 80".