Komisję Rewizyjną powołuje Zebranie Delegatów Związku do nadzoru i kontroli działalności finansowej i majątkowej związku. Jak więc widać, komisja stoi na straży przejrzystości finansowej, na straży rzetelnego wydawania środków finansowych, w tym między innymi naszych składek.
Komisja Rewizyjna kontroluje działalność Zarządu Związku pod względem zgodności z prawem, celowości, rzetelności i gospodarności. Komisja Rewizyjna podlega Zgromadzeniu Delegatów i to na tym zebraniu przedstawia sprawozdanie z wyników kontroli wykonania budżetu oraz realizacji planu kontroli w zakresie działalności finansowej i majątkowej związku.
Członkowie KR mają prawo do uczestniczenia w posiedzeniach zarządu, lecz tylko z głosem doradczym.
To KR wreszcie występuje do zebrania delegatów z wnioskiem o udzielenie lub nieudzielenie absolutorium.
Pracami Komisji kieruje jej Przewodniczący powoływany i odwoływany przez członków Komisji.
Do zakresu działań Przewodniczącego należą w szczególności:
– ustalenie w porozumieniu z członkami Komisji terminu i porządku zebrań;
– zapewnianie, przygotowanie i dostarczanie członkom Komisji materiałów niezbędnych do wykonywania przez nich obowiązków członków Komisji;
– zwoływanie posiedzeń Komisji;
– kierowanie obradami Komisji.
W przypadku nieobecności Przewodniczącego jego obowiązki wykonuje Wiceprzewodniczący.
Uchwały, wnioski, opinie KR są uchwalane zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym przy obecności co najmniej połowy składu Komisji.
Komisja Rewizyjna podejmuje uchwały na posiedzeniach. Przedmiotem posiedzeń jest rozpatrywanie spraw, podejmowanie wniosków i wydawanie opinii z zakresu uprawnień statutowych Komisji.
Prawomocność obrad Komisji stwierdza Przewodniczący na początku posiedzenia. W przypadku nieobecności na wyznaczonym posiedzeniu więcej niż połowy członków Komisji (braku wymaganego quorum) Przewodniczący wyznacza nowy termin posiedzenia.
Po otwarciu posiedzenia Przewodniczący przedstawia do przyjęcia porządek obrad, protokół z poprzedniego posiedzenia oraz odpowiedzi na wnioski i zalecenia Komisji. Zmiany do porządku obrad poddaje się pod głosowanie. Z wnioskiem o zmianę porządku może wystąpić każdy członek Komisji. Członkowie Komisji biorący udział w posiedzeniu potwierdzają swoją obecność poprzez złożenie podpisu na liście obecności. W razie niemożności uczestnictwa w posiedzeniu, członek Komisji Rewizyjnej powinien usprawiedliwić swoją nieobecność przed posiedzeniem, a gdy jest to niemożliwe na najbliższym posiedzeniu. Przewodniczący ma możliwość zaproszenia na posiedzenie Komisji osób, których obecność może być uzasadniona ze względu na przedmiot rozpatrywanych spraw.
Musicie pamiętać o bardzo ważnej kwestii: posiedzenia komisji muszą być protokołowane!!!
Jeżeli trafią wam się sprawy sądowe,
podczas których pracodawca podważy legalne funkcjonowanie komisji zakładowej, absolutnie kluczowe dla rozstrzygnięcia sporu mogą się okazać rzetelnie prowadzone protokoły z posiedzeń KR oraz protokoły z kontroli KR.
Co musi zawierać koniecznie taki protokół?
Protokół z posiedzenia Komisji Rewizyjnej powinien zawierać: kolejny numer protokołu, datę posiedzenia, listę obecności, stwierdzenie quorum, przyjęcie porządku obrad i protokołu z poprzedniego posiedzenia, treść przebiegu obrad, treść podjętych wniosków i wydanych opinii.
Warunki do przeprowadzenia kontroli, w szczególności udostępnienia potrzebnych dokumentów, przepisów regulujących działalność Związku i innych materiałów zapewnia Zarząd Związku. Podczas posiedzenia Komisji Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący Zarządu Związku udzielają ustnie informacji i wyjaśnień. W przypadku nieobecności w/w Komisja ustala inną formę porozumienia z Przewodniczącym lub Wiceprzewodniczącym Zarządu Związku.
Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego oraz ocenę kontrolowanej działalności. Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania kontrolnego. Jako dowody mogą być wykorzystane wszelkie potrzebne dokumenty (określone przepisami prawa), wyniki oględzin, zeznania świadków, opinie biegłych oraz wyjaśnienia i oświadczenia osób kontrolowanych.
Komisja Rewizyjna, jeżeli przeprowadza kontrolę, powinna w ciągu 14 dni skierować do Zarządu Komisji Zakładowej ustalenia pokontrolne, które zawierają zalecenia w zakresie stwierdzonych nieprawidłowości. Jak więc widać, Komisja Rewizyjna to taki strażnik naszego funkcjonowania jako Zarządu Związku Zawodowego na zakładzie.
Pilnuje, aby wszystko odbywało się zgodnie z przyjętym planem, zgodnie z przepisami i literą prawa. Pilnuje również całkowitej przejrzystości naszych finansów. Można powiedzieć, że zapobiega korupcji i nadużyciom. A tam, gdzie jest kasa, jest – niestety! – również i pokusa przylepienia się środków publicznych do rąk działaczy.
Komisja rewizyjna ma więc kontrolować , kontrolować i kontrolować. Im więcej kontroli, tym bardziej nasza Komisja może się pochwalić nieskalaną uczciwością wobec swoich członków, transparentnością, rzetelnością.
Jak zatem widać, organ, jakim jest Komisja Rewizyjna, jest mega ważnym i niezbędnym organem do sprawnego funkcjonowania związków zawodowych w naszej rzeczywistości prawnej i społecznej.
W następnej części cyklu rozluźnimy na chwilę temat i spojrzymy na związki zawodowe w Europie: czym one się zajmują, jakie są ich główne uprawnienia. Będzie dobra okazja, by porównać, jaka jest sytuacja organizacji pracowniczych w Europie, a jaka u nas. Zwłaszcza teraz, gdy w jednym państwie za drugim związki organizują demonstracje i strajki w obronie pracowników, najbardziej dotkniętych wzrostem cen.
Ze związkowym pozdrowieniem!